pozvánka na výstavu

Šance pro slepice & Proč? Pro slepičí kvoč!

Aktivita SLEPICE V NOUZI, která odstartovala svoji činnost v roce 2015 z iniciativy Petra Dobrého z Hnutí Duha

Střední Čechy a jeho přátel, popularizuje domácí chov slepic, vysvobozuje slepice z velkochovů, hledá jim nové

domovy a vrací je zpět na dvorky. A daří se.

„Za dva roky působení naší iniciativy se podařilo vysvobodit před jistou smrtí na jatkách desetitisíce slepic,“

říká Petr Dobrý, iniciátor aktivity. „Dát druhou šanci slepicím z velkochovů, které jsou ještě v juniorském věku posílány

na jatka, protože nezvládají požadovanou extrémní snášku (více než 1 vejce denně), je nejvíce viditelnou

činností naší iniciativy. Chci moc poděkovat všem dobrým lidem, kteří se slepic ujímají, a tak se zbídačení tvorové

mají možnost zotavit, dál žít, a to v přirozeném prostředí,“ dodává.

Dnes je v českých velkochovech v těsných klecích uzavřeno několik miliónů slepic, které žijí opravdu v nedůstojných

podmínkách. Slepice v kleci prožije celý život na prostoru jen o trochu větší, než je papír A4. Ač majitelé

klecových chovů tvrdí a budou tvrdit, že to bez nich nepůjde, není tomu tak. Ve světě je řada zemí, kde se klecová

vejce téměř neprodávají, např. Německo. Francouzské obchodní řetězce také přestanou do roku 2025 vykupovat

vejce z chovů v klecích. Jako první s tímto závazkem přišel řetězec Carrefour, který ve Francii prodává více než

miliardu vajec za rok, následovaný skupinou Les Mousquetaires i třetím největší hráčem na francouzském trhu,

který ročně prodá zhruba 750 milionů vajec.

„Je pro nás stále důležitější věnovat se osvětě, vysvětlovat lidem, jak se vyznat ve značení vajec, aby nevědomě

nepodporovali trápení slepic ve velkochovech. Jsme také členy celosvětové aliance Open Wings Alliance,

která apeluje na nadnárodní firmy, aby neprodávaly nebo nepoužívaly vejce z klecových chovů,“ doplňuje Petr

Dobrý.

„Trh je zkrátka otázkou nabídky a poptávky. Pokud přestanou desetitisíce rodin kupovat vejce z klecových

chovů, velkochovy přestanou mít pro taková vejce odbyt,“ zdůrazňuje Petr Dobrý. „A jak vidíme v zahraničí, nejde

o nereálnou myšlenku, je to prostá zákonitost trhu a všechno záleží jen na nás, zákaznících. Máme sílu ukázat,

že slepice v těsných klecích nepatří do 21. století,“ dodává Dobrý.

V České republice se již zavázal k stop-výkupu vajec z klecí do roku 2025 obchodní řetězec Lidl, další se

postupně přidávají.

„Naše iniciativa SLEPICE V NOUZI jde ještě dál. My nebojujeme proti velkochovům, my pomáháme slepicím

v nich. Proto startuje ve spolupráci s malým velkochovem Statek Dvořák další aktivita s názvem ŠANCE PRO

SLEPICE,“ říká Petr Dobrý.

„S logem ŠANCE PRO SLEPICE se tak kupující bude mít možnost setkat na krabicích s vejci těch prodejců,

kteří nemají klecové chovy, neposílají slepice na jatka, ale naopak je aktivně nabízejí veřejnosti. Těm, kteří dělají

pro slepice něco navíc, než jim předepisují normy, a kteří mají o udělení našeho certifikátu zájem. Chceme inspirovat

prodejce vajec, aby se nebáli jít novou cestou a dokázali, že i velkochov může být pro slepice snesitelný.

Proto již tento rok startuje na Statku Dvořák nový koncept velkochovu s možností celodenního volného výběhu

pro slepice. Statek Dvořák se tím stal prvním svého druhu ve východní Evropě,“ doplňuje Petr Dobrý.

K příležitosti startu projektu ŠANCE PRO SLEPICE se také podařilo zorganizovat výstavu v Galerii 1 ve Štěpánské

ulici v Praze. Autor výstavy, známý dolnolukavický malíř Milan Kasl, na svém statku slepice z velkochovů

nejen chová, ale občas i portrétuje. Obrazy slepic – a nejen jich – budou na výstavě k vidění. Výstava nese název

Proč? Pro slepičí kvoč! a uskuteční se v termínu 6.–30. 9. 2017. „Jsem rád, že se u nás objevila taková iniciativa,

a rád svojí výstavou aktivitu pana Dobrého podpořím,“ sděluje Milan Kasl, autor výstavy.

„Vernisáž se koná 5. 9. 2017 v 18:00. Zde slavnostně zahájíme výstavu a také oficiálně odstartujeme iniciativu

ŠANCE PRO SLEPICE,“ zve do Galerie 1 Petr Dobrý.